توضیحات

عایق کاری و اهمیت آن در ساختمان

عایق حرارت

عایق حرارتی

عايق کاري ساختمان

عايق کاري نقش بسيار مهمي در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد . به کمک عايق کاري مي توان يک خانه را در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگه داشت .

انواع عايق کاري :

1- عايق هايي که در ساختار آنها حبابهاي هوا وجود دارد و باعث کاهش هدايت حرارت مي شوند.

2- عايق هايي که حرارت را باز مي تابند .پشت اين عايق ها بايد حدود 20 ميلي متر فاصله هوايي تعبيه شود .

عايق ها چگونه ارزيابي مي شوند ؟

فاکتور مهم در انتخاب عايق ها ، ميزان مقاومت حرارتي آن هاست .هر قدر n مقاومت بالاتر باشد ، عايق حرارت را کمتر از خود عبور مي دهد و صرفه جويي که به همراه دارد افزايش مي يابد ، پس به جاي ضخامت عايق ها ،بايد مقاومت حراتي آن ها با هم مقايسه شوند.

عايق هاي گوناگون با مقاومتهاي حرارتي برابر ، از نظر ميزان صرفه جويي در انرژي همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قيمت و محل کاربرد است .

چه جاهايي بايد عايق کاري شوند؟

– سقفها : با عايق کاري سقف مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش ساختمان 35% تا 45% کاهش مي يابد .

– ديوار هاي خارجي : مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش ساختمان را حدود 15% کاهش مي دهد.

– کف : مصرف انرژي در زمستان را 5% کاهش مي دهد .

– لوله هاي آبگرم : براي عايق کاري لوله هاي آبگرم مي توان از عايق هاي پتويي يا عايقهايي که به طور ويژه براي لوله ها ساخته شده و به راحتي قابل نصب هستند استفاده کرد .

سقف و کف ساختمان هاي موجود را مي توان به راحتي عايق نمود .

بر اساس مقررات ملي ساختمان ، تمامي ساختانهايي که ساخته مي شوند بايد به اندهزه کافي عايق کاري شوند . ميزانعايق مورد نياز در همين مقررات تعيين شده است .

چند راهنمايي کلي براي نصب عايق ها

عايق ها در صورتي خوب کار خود را نجام مي دهند که به طور صحيح نصب شده باشند.موارد زير به شما کمک مي کند تا بهترين کارايي از عايقهايي که نصب مي کنيد ببينيد :

– هرگز عايق را فشرده نکنيد .عايق بايد پس از نصب همان ضخامت اوليه خود را داشته باشد در غير اين صورت مقدار مقاومت حرارتي آن کاهش مي يابد و نمي توان آن طور که انتظار مي رود جلوي انتقال حرارت را بگيرد .

– عايق کاري را به طور کامل روي تمام سطح انجام دهيد . چرا که اگر تنها 5% از سطح خالي بماند ، ممکن است تا 50% از کارايي عايق کاري کاسته شود .

– مواد عايق را بايد خشک نگه داشت ، زيرا به استثناي پلي استايرن که نسبت به آب مقاوم است ،بقيه عايق ها بر اثر رطوبت کارايي آنها پايين مي آيد . در برخي عايق هاي آزاد مقدار مقاومت حرارتي متناسب با تراکم عايق است نه ضخامت آن . در اينعايق ها ، مقدار مقاومت ممکن است بعد از مدتي تا 20% کاهش يابد . از اين رو بايد بعد از نصب کننده عايق تضمين گرفت .

– از عايق هاي آزاد در سقف هايي که شيب زيادي دارند استفاده نکنيد.

– در صورت استفاده از عايق هاي بازتابنده بايد حتما پشت آنها يک لايه هواي ساکن به ضخامت 20 ميلي متر وجود داشته باشد.تمام سوراخها و پارگي ها و درزها بايد با نوارچسب پوشيده شوند.

– اطراف کابل هاي برق و لوازم الکتريکي را هرگز عايق کاري نکنيد ،ايمن بودن عايق کاري بايد توسط يک فرد متخصص بررسي شود .

– در فاصله کمتر از 90 ميلي متر فنهاي خروجي عايق نصب نکنيد .

در فاصله کمتر از 25 ميلي متر حبابهاي لامپ و سرپيچ آنها عايق کاري نکنيد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.