توضیحات

بهینه سازی مصرف انرژی توسط نانو عایق حرارتی

عایق رطوبت

نانو عایق حرارتی

اهمیت استفاده از  نانو عایق حرارتی به جای عایق های سنتی در صرف جویی و جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها

با توجه به کاهش روز افزون ذخایر سوختهای فسیلی در سطح دنیا و غیر قابل بازگشت بودن انرژی های مصرف شده باید تدابیری اندیشه شود تا علاوه بر افزایش بهره وری در مصرف آنها، برای نسل های بعدی نیز پیش بینی های لازم صورت گیرد .انواعي از نانو عايق هاي حرارتي گوناگون وجود دارد كه هر نوع ويژگي خاص خود را دارد و براساس استانداردهاي جهاني براي اجزاي مختلف ساختماني بكار برده مي شود. اما به هر صورت به كارگيري لايه هاي عايق حرارتي در اجزاي مختلف ساختماني به ميزان چشم گيري در كاهش اتلاف انرژي و در سوخت ملي مؤثر بوده و اهميت دارد.

همگام با پیشرفتهای روز افزون در صنایع و علوم مختلف در صنعت عایق کاری نیز تحولی ایجاد گردیده به گونه ای که محصولات جدید معایب عایق های معدنی و پلیمری رایج را ندارند. طراحی و ساخت این محصولات مختص به صنعت عایقکاری بوده و بنا به شرایط مصرف انواع مختلف دارند. از عایق های مدرن که هنوز به علت هزینه اولیه بالا کاربردهای گسترده پیدا نکرده اند می توان به نانو عایق ها اشاره نمود که خاصیت عایقکاری آنها گاه تا 39 برابر پشم شیشه می باشد.

اهمیت استراتژیک سوخت و انرژی در دوران حاضر و نیاز روزافزون بشر به آن منجر به تلاش برای بهره وری بیشتر در زمینه مصرف انرژی شده است. امروزه در اکثر کشورها کوچکترین بی توجهی مهندسین در بخش های مختلف به بحث بهینه سازی مصرف انرژی موجب عدم اقبال عمومی نسبت به محصولات آنها می گردد. در این بین مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن حائز اهمیت ویژه است که نیازمند بهره گیری از مدرن ترین، تکنولوژی ها برای به حداقل رساندن مصرف انرژی می باشد. امروزه نانوتکنولوژی در زمینه های مختلف علوم به کمک بشر شتافته است و راه گشای او در بسیاری از مشکلاتی است که روزانه با آنها مواجه است. فاکتور های مهم درسیستم های عایق های حرارتی از جمله: عملکرد تکنیکی، هزینه های اجرا، امنیت نصاب و مصرف کننده و شاخصهای زیست محیطی است که همه این موارد با استفاده کردن از نانو عایق ها فراهم می شود. و همچنین این نکته را نیز باید در نظر گرفت که انتخاب عایق مناسب نیازمند : مطالعه دقیق شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، عادات زندگی ساکنان، نوع ساختمان ها و روش ها و تکنیک های گرم کردن و سرد کردن محیط است.

نکات دیگری از جمله سهولت اتصالات این نوع عایق ها و برتری آنها بر عایق های سنتی نیز ارائه خواهند شد.نتایج به دست آمده در این مقاله، به این صورت است که: با توجه به معایبی که عایق های سنتی نسبت به نانو عایق ها دارند از جمله: به وجود آمدن خوردگی زیر عایق ها به دلیل جذب رطوبت، بروز مشکلات زیست محیطی، وزن و ضخامت زیاد و … جایگزینی نانو عایق ها به جای عایق های سنتی با در نظر گرفتن شرایط حاکم ضروری به نظر می رسد.
اطلاعاتی که در این مقاله آورده شده، تفکیک و تحلیلی است که، با استفاده از اطلاعات موجود در سایت های اینترنتی، مقالات معتبر و مشاوره با صاحب نظران به دست آمده، و امید است که در این راستا مفید واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.