توضیحات

مصالح نانو در ساختمان

محصولات ساختمانی که با فناوری نانو ساخته می شوند

لیست محصولات ساختمانی که در آنها از فناوری نانو استفاده شده است شامل محصولات سیمانی(ملات، سیمان، تایل های سقف)، رنگ ها، روغن های جلادهنده و دیگر محصولات طراحی شده در پوشش سطح است. محصولات نانو در صنعت ساخت در حال حاضر در چهار بخش متمرکز هستند:

  •  مصالح سیمانی ساخته شده با فناوری نانو
  • عایق صوتی و حرارتی یا تنظیم کننده دما
  • پوشش سطح برای بهبود عملکرد مصالح مختلف
  • محصولات نانوتکنولوژی حفاظت کننده در مقابل آتش
  • سلول های فتوولتاییک

کاربرد نانوتکنولوژی در مصالح ساختمانی با پایه سیمان

ساخت بتن با کارایی بسیار بالا بوسیله نانوتکنولوژی (UHPC)

بتن یک نوع سنگ مصنوعی ساخته شده از سیمان، سنگدانه(شن، ماسه، اهک) و آب است. سالانه بیش از ده میلیارد تن بتن در سرتاسر جهان تولید می شود، می توان گفت ساخت این ماده در این مقیاس،تا کنون بزرگترین ساخته دست بشر در صنعت ساختمان است. قدرت بتن را می توان به مواد سوزنی شکلی(کلسیم سیلیکات هیدرات) در ساختارش نسبت داد که طی فرایند سخت شدن بتن به یکدیگر می چسبند. از میکروسکوپ های الکترونی برای به تصویر کشیدن و مطالعه ساختارهای به مقیاس نانو شامل تجزیه و تحلیل بین ساختار مواد نانو و ویژگی های آن  استفاده می شود. استفاده از فناوری نانو باعث ایجاد یک بهینه سازی هدفمند در مصالح ساختمانی برای یک ویژگی خاص می شود. در چند سال اخیر این موضوع به پیشرفت های جدید و بهبود مواد منجر شده است.

مواد چسبنده در مقیاس نانو که به بتن افزوده می شود خواص جدید در کارایی، قدرت و ماندگاری آن ایجاد می کنند. اضافه کردن ذرات سیلیکون دی اکسید در مقیاس نانو حفره های بتن را پر می کند و سبب سخت تر و متراکم تر شدن آن می شود. همچنین بتن با عملکرد بالا شامل الیاف فولادی می شود، که خاصیت کششی بتن را بهبود می بخشد. این نوع بتن مقاومت فشاری بیشتر از فولاد را نیز داراست. پلیمرهای افزوده شده (به عنوان مثال رزین های مصنوعی) به روانی و گیرش بتن کمک می کند. که در بتن های خود متراکم استفاده می شود. جرم مخصوص و قدرت بالای این نوع بتن سبب شده است از آن در سازه های مانند پل ها استفاده شود.

کاربرد نانوتکنولوژي در ساخت بتن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.